Επίπεδο Δυσκολίας 2
1
Πρόκειται για ένα χριστουγεννιάτικο αντίφωνο για δύο όμοιες φωνές που τραγουδιέται το πρωί των Χριστουγέννων. Καθώς ο συνθέτης είναι Ιταλός θα εφαρμοστεί η Ιταλική προφορά των Λατινικών.
Ο στίχος
Hodie nobis de coelo pax vera descendit Hodie per totum mundum melliflui facti sunt coeli. Hodie illuxit nobis dies redemptionis novae, reparationis antiquae, felicitatis aeternae. Alleluia! |
Σήμερα για μας από τον ουρανό κατεβαίνει η αληθινή ειρήνη. Σήμερα για όλο τον κόσμο θα γεμίσουν οι ουρανοί με καλοσύνη. Σήμερα ξημερώνει για μας μια καινούρια συγχώρεση αποκατάσταση της αρχαίας και αιώνιας ευτυχίας. Αλληλούια! |
Η διδασκαλία
Το αντίφωνο αυτό είναι ένα δίφωνο μοτέτο του πρώιμου Μπαρόκ. Ενώ η φωνή της σοπράνο κινείται στην μεσαία της περιοχής, η φωνή της άλτο έχει φράσεις στην ψηλή της περιοχή στα μέτρα 11,31,42,58,68,69,70, στοιχείο που προϋποθέτει η χορωδία να έχει στην άλτο φωνή παιδιά που να μπορούν να αποδώσουν σε αυτή την περιοχή της φωνής. Μια εναλλακτική λύση είναι ο μαέστρος να αναμείξει τις ομάδες των χορωδών ανάμεσα στις δύο φωνές του έργου ώστε να πετύχει καλύτερη ομοιογένεια ήχου.
Προσοχή χρειάζεται στα σημεία μίμησης όπου η φωνή της άλτο εκτός από την μελωδία πρέπει μιμηθεί και το ηχόχρωμα της σοπράνο σε πιο χαμηλή δυναμική, δημιουργώντας το εφέ της ηχούς (μέτρα 9-14, 29-33, 42-43,58-63, 65-72).
Στα μέτρα 65-70 παρατηρείται διασταύρωση φωνών και χρειάζεται καλή εκμάθηση των επιμέρους φωνών πριν ο μαέστρος της ενώσει.
Το έργο διευθύνεται σε δύο κινήσεις στα μέτρα με μετρική ένδειξη 2/2 και σε μία κίνηση στα μέτρα με μετρική ένδειξη 3/2. Κάθε φορά το τελευταίο μέτρο πριν την αλλαγή 3/2 σε 2/2 διευθύνεται σε τρεις κινήσεις (μέτρα 18,38,79).
O συνθέτης
Ιταλός συνθέτης, μαθητής κατά πάσα πιθανότητα του G. Gabrieli στη Βενετία. Εργάστηκε ως μαέστρος του παρεκκλησίου στις δύο Ακαδημίες της Ferara della Morte & dello Spirito Sancto και στην συνέχεια στον Άγιο Μάρκο στη Βενετία και στη Santa Maria Magiore στο Beragmo. Έγραψε 5 λειτουργίες για 8 φωνές, δύο συλλογές μαδριγαλιών για 2-‐4 φωνές, καντάτες, άριες και 6 συλλογές με μοτέτα για μια ή περισσότερες φωνές, επηρεασμένες από το στυλ του Monteverdi.