Επίπεδο Δυσκολίας 3
1
Ο στίχος
Ο salutaris hostia | Ω Εσύ Σωτήριο Θύμα, |
Quae coeli pandis ostium. | Που ανοίγεις τις πύλες του παραδείσου, |
Bella premunt hostilia | Ο εχθρός (της αμαρτίας) πιέζει από παντού |
Da robur, fer auxilium. | Δώσε μας δύναμη και βοήθεια. |
Λατινικός ύμνος, που ανήκει στους ύμνους της Θείας Ευχαριστίας και τον έγραψε ο St. Thomas Aquinas τον 13ο αιώνα. Στο συγκεκριμένο μοτέτο μελοποιείται η πρώτη στροφή του ύμνου. Καθώς ο συνθέτης είναι Ιταλός, θα εφαρμοστεί η Ιταλική προφορά των Λατινικών.
Η διδασκαλία
Πρόκειται για ένα τρίφωνο μοτέτο a cappella για όμοιες φωνές (SSA). Οι φωνές της σοπράνο και της μέτζο σοπράνο κινούνται στη μεσαία τους περιοχή, ενώ η άλτο έχει μια φράση στη χαμηλή της περιοχή στα μέτρα 14 – 16, στοιχείο που προϋποθέτει η χορωδία να έχει στην άλτο φωνή παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας (12+) που να μπορούν να αποδώσουν σε αυτή την περιοχή της φωνής.
Προσοχή χρειάζεται στα σημεία των καταλήξεων των φράσεων (μέτρα 6 -‐7, και 15 – 16), όπου δημιουργούνται διαφωνίες και ακολουθεί η λύση τους. Στα σημεία που οδηγούν στη διαφωνία η χορωδία θα κάνει crecs το οποίο θα κορυφωθεί στη διαφωνία και θα ακολουθήσει dim στη λύση της.
Επίσης, είναι απαραίτητη η χρήση χορωδιακής αναπνοής στα μέτρα 5 – 6 για να μην κοπεί η ροή του μελίσματος στη λέξη ostium.
Στα μέτρα 12 – 13 παρατηρείται διασταύρωση ανάμεσα στις φωνές της σοπράνο και της μέτζο σοπράνο και χρειάζεται καλή εκμάθηση των επιμέρους φωνών πριν ο μαέστρος τις ενώσει.
Ο συνθέτης
Ιταλός συνθέτης της εποχής Μπαρόκ. Εργάστηκε ως Kapellmeister στον Άγιο Φραγκίσκο της γενέτηράς του Μπολόνια και δίδαξε στην Academia Filarmonica της ίδιας πόλης. Μαθητές του υπήρξαν οι W.A. Mozart και Johann Christian Bach. Έγραψε κυρίως εκκλησιαστική χορωδιακή μουσική (μεταξύ άλλων ιταλικά ορατόρια, Requiem και άλλα μικρότερα έργα). Είναι επίσης συγγραφέας των συγγραμμάτων Storia della Musica και Essemplare di Contrapunto.